Koktajle na odchudzanie – jakie warto wypróbować

Koktajle na odchudzanie – jakie warto wypróbować

Odchudzanie jest niełatwym zadaniem dla każdego z nas, gdyż wymaga ogromnej samodyscypliny w sposobie dobierania składników w codziennym pożywieniu tak,
by dostarczyć niezbędnych witamin i minerałów, a jednocześnie dążyć do redukcji wagi.

Każdy organizm jest inny, dlatego i dieta powinna być dostosowana indywidualnie do potrzeb każdego z nas, do stanu zdrowia, kondycji i trybu życia, jaki prowadzimy na co dzień.

Czy w celu redukcji wagi warto pić koktajle i czy rzeczywiście są skuteczne? A jeśli tak, to z czego najlepiej je przygotować, by dały wymierne efekty w postaci mniejszego rozmiaru ubrań?
To wszystko i kilka przepisów na odchudzające koktajle znajdziesz poniżej.

Koktajle odchudzające – działanie

odchudzające koktajle

 

 Koktajle odchudzające o doskonałym składzie są zdrowym substytutem dla kalorycznych przekąsek i dodatkowym źródłem energii pomiędzy głównymi posiłkami,
a odpowiednio przemyślane i przygotowane mogą nawet zastąpić jeden z nich.

Koktajle odchudzające z jednej strony pobudzają procesy trawienne, z drugiej dostarczają komórkom zróżnicowanych mikro i makroelementów, witamin oraz soli mineralnych. Zdrowe koktajle są sycące, oczyszczają organizm z toksyn i pomagają stracić zbędne kilogramy. 

Odpowiednio skomponowane koktajle, stanowią  łatwo przyswajalną formę dla organizmu, zawierają ważne dla zdrowia witaminy, składniki mineralne, białka, węglowodany, błonnik, antyoksydanty, są również źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. 

Ponadto wspomagają nawadnianie organizmu. Dzięki koktajlom odchudzającym będziesz mógł mieć większą kontrolę nad masą ciała, ponieważ wykazują niską wartość kaloryczną. Dodatkowo zawierają znaczne ilości błonnika, co z kolei wpływa na uregulowanie przemiany materii oraz wspomagają zdolność oczyszczania organizmu z toksyn.  

Picie koktajli owocowo-warzywnych zmniejsza też ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, poprawia wygląd skóry, włosów, paznokci, wspomaga odporność i poprawia witalność.

Picie koktajli odchudzających w szybkim czasie wypełni żołądek i zaspokoi chęć podjadania  między posiłkami, a także pokusy związane ze słodyczami, dlatego taki koktajl jest świetną alternatywą dla przekąsek zabieranych do pracy, czy szkoły.

Koktajle odchudzające – rodzaje

W języku potocznym funkcjonuje nazwa – koktajl, co oznacza zmiksowaną mieszankę owocowo-warzywną. Nie jest to jednak precyzyjne określenie, gdyż napój, który powstaje z blendowanych czy zmiksowanych składników różni się od siebie w zależności od dodatków, które klasyfikują go na:

  • koktajl – to napój przygotowany z owoców lub warzyw lub obydwu tych składników razem z dodatkiem nabiału typu mleko, kefir, maślanka, mleko lub napój roślinny;
  • smoothie – to rodzaj napoju przygotowanego jak powyżej ze zmiksowanych owoców lub warzyw, lub obydwu składników razem, ale bez dodatku nabiału, tylko często
    z dodatkiem wody lub lodu;
  • shake – gęsty napój lodowy z dodatkiem lodów na bazie mleka lub samego mleka, podawany na zimno, wprost po przygotowaniu. Może być z dodatkiem owoców.

 

Koktajl odchudzający będzie więc komponowany na podstawie naszych indywidualne preferencje żywieniowe. Raz będzie typowym koktajlem z dodatkiem nabiału, innym razem dodamy tylko wodę czy np. sok brzozowy, czy aloesowy, a jeszcze innym razem dorzucimy do któregoś garść płatków owsianych, orzechów, migdałów czy siemienia lnianego, a nawet kawałki gorzkiej czekolady, czy ziół. Takie bogate koktajle dają uczucie sytości i pozwalają szybciej schudnąć.

Tak naprawdę nie ważne, czy spożywamy lekkie smoothie, czy typowy koktajl – ważne jest, by dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych i mineralnych – koktajl odchudzający staje się więc indywidualnie dobranym posiłkiem wg naszych upodobań i zaleceń dietetycznych.

Koktajle odchudzające – z czego najlepsze

odchudzające koktajle

 

Wszelkie koktajle mają najlepsze działanie wtedy, gdy użyjemy do nich porcję owoców
i warzyw, mniej więcej składniki pół na pół. Jeśli używamy słodkich owoce, to dajmy ich mniej a więcej warzyw, by nie dostarczać organizmowi zbyt wielu kcal.

Z czego możemy przygotowywać koktajle odchudzające?

Owoce, głównie takie jak:

  • jabłko,
  • banan,
  • mango,
  • owoce cytrusowe,
  • truskawki,
  • awokado,
  • wiśnie,
  • borówki,
  • maliny,
  • kiwi,
  • śliwki,
  • ananas.

Najlepsze warzywa na zdrowy koktajl:

  • seler naciowy,
  • burak,
  • marchewka,
  • brokuł,
  • kapusta,
  • pomidor,
  • jarmuż,
  • ogórek,
  • szpinak.

 

Prócz wyżej wymienionych używamy również jako dodatku natki pietruszki, koperku, bazylii, a nawet pokrzyw, mniszka czy innych drogocennych ziół.

Od wiosny do jesieni mamy dostęp do  warzyw i owoców i to w dużych ilościach – dobrze jest także korzystać z ekologicznych produktów, gdyż wtedy mamy pewność,
że są dla nas bezpieczne, posiadają sporo błonnika i stanowią źródło wielu witamin i minerałów.

Cytrusy są dostępne w sprzedaży cały rok.  Aby upewnić się, że są wolne od zanieczyszczeń, należy je dokładnie oczyścić. 

Koktajle odchudzające – przepisy

zdrowy koktajl

 

Koktajl najlepiej przygotować w blenderze – wrzucamy do niego wszystkie składniki
i miksujemy na gładką masę, do której dodajemy wodę, soki, mleko, kefir czy maślankę.

Koktajle odchudzające – przepisy 

  • koktajl z selerem naciowym – jeden świeży ogórek, awokado, łodyga selera naciowego (pokrojona na kawałki), jabłko, szpinak, jarmuż, łyżeczka pietruszk i woda – 1 szklanka;
  • koktajl z burakiem – burak ugotowany – przestudzony, banan, borówki (1 szklanka), wcześniej namoczone nasiona chia – 1 łyżeczka;
  • koktajl z marchewką i cynamonem – duża marchewka, starta na małych oczkach, imbir – ok. 1 łyżeczka, łyżeczka cynamony, awokado, woda – 1 szklanka. 
  • koktajl z pomidorów – gęsty sok z pomidorów, pokrojona drobno mała cebula, 3 łodygi naciowego selera, koperek, pieprz i sól;
  • koktajl marchewkowy – 3 średniej wielkości starte marchewki (może być sok z marchwi naturalny z miąszem lub kawałkami warzywa), pomarańcza, 1/2 szklanki wiśni (mogą być mrożone), 1 łyżka miodu – niekoniecznie, łyżka orzechów;
  • koktajl truskawkowo-miętowy – 150g truskawek, pół pomarańczy, mango, banan, pół szklanki wody, 2 łyżki migdałów, mięta;
  • koktajl buraczany – 2 starte buraki ćwikłowe, 3 ząbki czosnku, mały starty seler –
    1 łyżka, garść posiekanej natki pietruszki, łyżeczka startego chrzanu, awokado, sól, pieprz;
  • koktajl z brokułem – pół szklanki jogurtu naturalnego, pół szklanki ugotowanego na parze brokuła, 1 szklanka niesłodzonego mleka migdałowego, pół awokado,
    1 banan.

 

A może własne kompozycje?

koktajl dla zdrowia

 

Komponując koktajle odchudzające, możemy puścić wodze fantazji i stworzyć taki koktajl, który najbardziej będzie odpowiadał naszym wymaganiom i dostępnym składników. 

Jeśli wybieramy gotowe przepisy na koktajle, to możemy mieć pewność, że skład opracowany przez profesjonalnych dietetyków dostarczy nam odpowiednich składników odżywczych.

Od nas jedynie zależy, czy taki koktajl przygotujemy na bazie wody, napoju roślinnego, czy mleka kokosowego lub jogurtu. Możemy także dodać do każdego kawałki ulubionych owoców i warzyw.

Mamy do wyboru również koktajle w proszku – na ich bazie możemy skomponować swój ulubiony przepis, który na stałe zagości w  codziennym jadłospisie, a mając pod ręką koktajl odchudzający, w każdej chwili stworzymy pyszną i zdrową przekąskę, która będzie strażnikiem naszej wagi i nasyci żołądek.

Gotowe przepisy możemy zawsze modyfikować wedle uznania – do smoothie czy koktajli możemy dodać ulubione warzywa,  soki warzywne, 1 lub 2 szklanki wody, lub maślanki, garść otrąb, kiełków, czy orzechów. W sezonie zimowym możemy używać mrożonek, choć należy pamiętać, że w procesie mrożenia owoce i warzywa tracą nieco drogocennych właściwości.

Pod żadnym pozorem nie używajmy owoców z puszki, gdyż zawierają sporą ilość cukru.

Komponowanie własnego koktajlu jest proste, ale musimy pamiętać, by podczas przygotowania nie dodawać cukru, a wszystkie składniki do koktajlu powinny być niskokaloryczne – czy to będą warzywa, czy soki warzywne, owoce czy sok owocowy.

Dzięki temu nasza dieta będzie bogata w witaminy zawarte we wszystkich składnikach
a dodatek orzechów, migdałów czy ziół poprawi i wzbogaci smak koktajlu, który za każdym razem będzie inny.

Dzięki własnym kompozycjom możesz zostać ekspertem od odchudzających koktajli.

Podsumowanie

Czy do koktajli odchudzających uciekamy się jedynie wtedy, gdy chcemy zgubić kilka zbędnych kilogramów, a inne środki zawiodły?

Otóż absolutnie nie!

Po koktajle odchudzające warto sięgać nawet wtedy, gdy problem nadwagi nas w ogóle nie dotyczy. Koktajle odchudzające mają tak skomponowany skład, by dostarczać nam odpowiednich składników odżywczych i minerałów, które wzmacniają organizm, jednocześnie oczyszczając go z toksyn, wzbogacają układ pokarmowy w błonnik i podnoszą naszą odporność.

Zastępując koktajlem jeden z posiłków w ciągu dnia, zapobiegamy gromadzeniu się toksyn
i nie dopuszczamy do problemów z nadwagą.

Powrót do góry